tiistai 1. syyskuuta 2015

National Health - Of Queues and Cures

Viimeisenä tai vähintään viimeisiin kuuluvana täysverisenä Canterburyn koulukunnan albumina pidetty National Health -yhtyeen Of Queues and Cures ilmestyi vielä samana vuonna kuin yhtyeen debyyttialbumikin.

Neil Murray oli jo ennen debyytin julkaisua lähtenyt Whitesnaken mukaan. Uudeksi alataajuusmieheksi siirtyi Henry Cowin (tässä yhtye, johon minun ehdottomasti pitää tutustua) John Greaves, jota tähän haasteeseen tarttuminen soitannallisesti tarkkaan sävelletyn haastavan musiikin takia kuumotteli.

Nelikko vierailijoineen sai kun saikin aikaan erityisen onnistuneen vajaan tunnin mittaisen lajitelman mainiota musiikkia.

Tämä (mahdollisesti) suosikkilevyni kolahti eilen postiluukusta sisälle. Saatat siellä nyt hölmö ilme naamallasi ihmetellä, miten National Healthin Of Queues and Cures saattoi olla (mahdollisesti) suosikkilevyni jo ennen postiluukusta tipahtamistaan, paketin avaamistaan ja levysoittimeen asettumistaan.

Siirtykäämme ajassa reilut kolmisen vuotta taaksepäin. On kaunis ja kuuma kevätpäivä ja hortoilen Helsingissä odotellessani junan lähtöä kohti Tamperetta sivaribussin ollessa taas hyvin ajallaan etuajassa. Poikkean sivarikaverini Kalle-Erikin suosituksesta Keltainen jäänsärkijä -levykaupassa ja haaskaan päivärahani Hawkwindin Space Banditsiin, King Crimsonin Starless and Bible Blackiin (joka erityisesti hyllyssäni muistuttaa sivarin alun tunnelmistani), Yesin Drama ja villinä korttina National Healthin Of Queues and Cures.

Kelataan eteenpäin, että pääsen Poriin ja kuuntelen levyt. Space Bandits oli entuudestaan kirjastosta tuttu ja erityisesti Starless and Bible Black ja Drama iskivät (mahdollisesti) suosikkilevyni jäädessä vähitellen nakertelemaan reikää mielihyväkeskukseni teräsoveen.

Hypätään kuukausi eteenpäin. Of Queues and Cures on saavuttanut paikkansa kymmenen suosikkilevyni joukossa. Tästä kun hypätään vielä parilla vuodella eteenpäin Of Queues and Cures on ehdottomia suosikkejani, mutta onnettomuus odottaa tapahtumistaan. Voih, levyyn ilmestyy sen soittokelvottomaksi tekevät kaksi strategista naarmua. Uusi levy on ostettava - ja näin pääsemme nykyhetkeen.

Minulle Of Queues and Cures Hegelin historianfilofofian maailmanhengen mukaisesti edustaa "Canterburyn hengen" tietoiseksi itsestään tulemista ja väistämätöntä ultimateellista saavutusta. Canterburyn purot johtavat Caravanista ja Soft Machinesta (Mathcing Molen) kautta Hatfield and the Northiin ja sieltä virtaa (muiden purosten ohella) jokena lopulta National Healthiin, jonka erinomaisinta antia Of Queues and Cures edustaa.

Of Queues and Cures -levyn materiaali on aivan timanttista - linnunlaululla kylläestetystä mystisestä alusta mystiseen utuisen leijailevaan loppuunsa asti. Kohokohtia levyllä löytyy The Bryden Two-Stepin riemukkaasta ja ylevästä melodiasta The Collapson George Martinin Theme Onea mukailevaan ja kasvihuoneen laseja särkevään erinomaisuuteen. Ovelasti kehittyvällä Squarer for Maudilla Greaves näyttää paikkansa National Healthissa ja Dreams Wide Awakella Dave Stewart menee urkuineen aivan liian pitkälle. Aivan liian pitkälle.

Tietynlaisena kruununa levyllä kuitenkin toimii ainoa laulua sisältävä kappale Pylen Binoculars, jonka huilusoolo lienee Canterburyn koulukunnan parasta antia, huikeaa on myös sähköpiano kappaleen loppupuolella ja vaikkei Greaves Richard Sinclairin (jolle laulua oltiin kaavailtu alunperin) tasoinen laulaja olekaan, omalle mielenkiintoisella fraseerauksellaan hoitaa laulun oikein hyvin.

Löytyypä levyltä vielä ainoa kuulemani akapellana esitetty rumpusoolo ennen paluuta The Bryden Two-Stepin ylevyyden äärelle. Tässä vasta levy!


Instrumentaatio

  • Dave Stewart: urut, sähköpiano, piano, minimoog-syntetisaattori
  • Phil Miller: kitara
  • John Greaves: basso, pianon sisukset, laulu
  • Pip Pyle: rummut, särkeminen, lyömäsoittimet, taputukset
+
  • Selwyn Baptiste: steel pan
  • Rick Biddulph: basso
  • Peter Blegvad: puhe
  • Georgie Born: sello
  • Jimmy Hastings: klarinetti, bassoklarinetti, huilu
  • Phil Minton: trumpetti
  • Paul Nieman: pasuuna
  • Keith Thompson: oboe
 Kansitaide: Jill P. Mumford

Kappaleet

  1. The Bryden Two-Step (For Amphibians), Pt. 1 (Stewart) - 8:54
  2. The Collapso (Stewart) - 6:19
  3. Squarer for Maud (Greaves) - 11:51
  4. Dreams Wide Awake (Miller) - 8:50
  5. Binoculars (Pyle) - 11:45
  6. Phlakaton (Pyle) - 0:09
  7. The Bryden Two-Step (For Amphibians), Pt. 2 (Stewart) - 5:31

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti