perjantai 14. elokuuta 2015

Gilgamesh - Gilgamesh

Muinaisen sumerilaiskuninkaan mukaan nimetyn Canterburyn koulukunnan vähemmän tunnettua osastoa edustavan Gilgamesh-yhtyeen ensimmäinen albumi, Gilgamesh ilmestyi 1975. Tyypillisestä Canterburyläisestä yhtyeen erottaa erityisesti rouheiden urkuosuuksien puute ja totaalinen lyriikattomuus.

Tämän neroksikin kehutun Alan Gowenin luotsaaman yhtyeen taival alkoi jo vuonna 1972 ja Gilgameshin taru taas päättyi vuosiksi Hatfield and the North -yhtyeen ja Gilgameshin fuusioiduttua Canterburyn koulukunnan (ainakin minusta) ultimateellisimmaksi supergroupiksi, National Healthiksi. Myöhemmin Gilgamesh muodostettiin uudelleen Gowenin lähdettyä National Healthista.

Tämä melko tuntematon Canterburyn koulukunnan albumi luikerteli levyhyllyyni National Healthin auki jättämästä ovenraosta. Kun sain tietää, että Hatfield and the North -yhtyeen jäsenistön lisäksi National Healthin synnylle keskeistä oli Gilgamesh, rahanmenoa ei voitu estää ja setelit liihottelivat lompakostani jo aiemmin kehumani porilaisen levydivarin kassakoneeseen 2012.

Uskallan väittää, että Gilgamesh -levyllä muihin Canterburyn yhtyeisiin verrattuna jazz - rock -suhde kallistuu tavallistakin enemmän jazzin puolelle. Tämän takia musiikki on itselleni täytenä jazz-ummikkona keskivertoa canterburyläistä vaikeampaa. Nautin silti suuresti yhtyeen todella tasokkaasta soitannasta. Alan Gowenin kosketintaiturointia ei käy kiistäminen, mutta sen lisäksi, ja ehkä jopa sitä enemmän huomioni varastaa Phil Leen täydellisesti kappaleisiin osuva kitarointi.

Kiistatta kauniita kappaleita albumi pitää sisällään. Suosikkini levyllä on ehdottomasti levyn Hatfield and the Northimaisin biisi, We are all / Someone Else's Food / Jamo And Other Boating Disasters - From The Holiday Of The Same Name. Kolmen kärkeen kiilaavat myös uneliaiden ja räjähtävien tunnelmien jälkeen Canterburyn kaunempia hetkiä tarjoava Lady and Friend (kaikki tämä alle neljässä minuutissa!) ja toinen välipalakappale Nothwithstanding.

Vaikka Gilgamesh ei suosikkieni terävimpään kärkeen canterburyn saralla ylläkkään, se on hieman kummallisestikin vaikuttanut mielikuviini ideallisesta canterburyläisestä jazzahtavasta rockista (tai rockahtavasta jazzista) sähköpianoineen ja klavinetteineen. Klavinettia ei edes erityisemmin taida muilla kyseisen alagenren levyillä kuulua, mutta silti tämän levyn takia sen leimaan vahvasti keskeiseksi Canterburyn koulukunnan instrumentiksi ja tykkään sitä omiin vaatimattomiin sävellyksiini sulloa.


Instrumentaatio

  • Phil Lee: sähkökitara, 12-kielinen kitara, klassinen kitara
  • Alan Gowen: piano, sähköpiano, klavinetti, syntetisaattori, mellotron
  • Jeff Clyne: kontrabasso, bassokitara
  • Michael Travis: rummut, lyömäsoittimet
  • Amanda Parsons: laulu
 Kansitaide: Celia Welcomme

Kappaleet

  1. One End More / Phil's Little Dance - For Phil Miller's Trousers / Worlds Of Zin - 10:20
    • One End More (Gowen)
    • Phil's Little Dance - For Phil Miller's Trousers (Gowen)
    • Worlds Of Zin (Lee)
  2. Lady and Friend (Gowen, Clyne) - 3:44
  3. Notwithstanding (Gowen, Cook, Lee) - 4:45
  4. Arriwing Twice (Gowen) - 1:36
  5. Island Of Rhodes / Paper Boat - For Doris / As If Your Eyes Were Open - 6:39
    • Island Of Rhodes (Gowen)
    • Paper Boat - For Doris (Gowen)
    • As If Your Eyes Were Open (Gowen)
  6. For Absent Friends (Lee) - 1:11
  7. We Are All / Someone Else's Food / Jamo And Other Boating Disasters - From The Holiday Of The Same Name - 7:48
    • We Are All (Gowen)
    • Someone Else's Food (Gowen)
    • Jamo And Other Boating Disasters - From The Holiday Of The Same Name (Gowen)
  8. Just C (Gowen) - 0:45

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti